4 tips yang anda perlu buat supaya permohonan pinjaman bank anda tak ditolak

Februari 01, 2017





Korang nak mohon pinjaman bank? 

Namun tahukah ada kemungkinan permohonan korang bakal ditolak oleh pihak bank? 

Nak tahu apa yang korang boleh lakukan supaya permohonan korang tak ditolak? 


Proses memohon untuk pinjaman boleh memeningkan kepala, tetapi jangan risau! Ikuti tip-tip dibawah untuk ketahui apa yang anda perlu buat supaya permohonan pinjaman anda tidak ditolak oleh pihak bank!

Tips #1 Periksa Rekod Kewangan Anda

Sebelum anda memulakan permohonan untuk pinjaman, periksa dahulu keadaan rekod kewangan anda. Perkara pertama yang akan dilihat oleh pihak bank ialah rekod kewangan seseorang yang memohon pinjaman. Jika anda mempunyai rekod bayaran balik yang tidak baik, contohnya anda sering lambat untuk membuat pembayaran kad kredit, pihak bank tidak akan meluluskan permohonan pinjaman anda.

Pihak bank adalah institusi kewangan yang terima deposit dari pelanngan, dan deposit itu kemusiannya akan digunakan untuk menyediakan pinjaman seperti pinjaman peribadi, pinjaman perumahan dan pinjaman untuk kereta. Bank kemudian akan mengenakan caj untuk pinjaman tersebut. Peminjaman yang mempunyai rekod bayaran balik yang tidak baik mempunyai kemungkinan tinggi untuk meneruskan perangai mereka itu.

Jadi, ini merupakan antara sebab mengapa anda perlu pastikan rekod kewangan anda dalam keadaan baik kerana ia akan membantu anda bila anda ingin memohon untuk pinjaman atau apa-apa sahaja permohonan di bank. Sekiranya anda mempunyai rekod kewangan buruk, ambil masa dahulu untuk tingkatkan rekod tersebut sebelum anda memohon untuk pinjaman. Ia lebih baik daripada melalui proses permohonan pinjaman kemudian ditolak kerana anda sudah tahu anda mempunyai rekod kewangan buruk.

Bank Negara mempunyai system Central Credit Reference Information System (CCRIS) yang mengumpul semua maklumat kredit peminjaman dari pihak bank di Malaysia kemudian menyediakan report kredit yang diberikan kepada bank. Anda juga boleh dapatkan report ini untuk melihat kedudukan kredit anda. Anda perlu hadir ke bank Negara untuk dapatkan report CCRIS anda.

Terdapat lagi satu report kredit yang anda perlu lihat juga iaitu CTOS. Pihak bank juga akan periksa report kredit CTOS pemohon sebelum membuat keputusan untuk meluluskan atau menolak permohonan. Anda boleh dapatkan report kredit CTOS dari MyCTOS.



Tips #2 Berdisiplin

Sebelum anda memohon untuk pinjaman, pastikan anda sudah mula berdisiplin dengan membayar semua komitmen kewangan anda seperti pinjaman kereta atau bayaran balik kad kredit anda tepat pada masanya. Mulakan sikap ini sekurang-kurangnya 6 bulan sebelum anda memohon untuk pinjaman, tetapi lebih awal anda mulakan lebih baik. Ingat, walaupun anda tidak mempunyai niat untuk memohon pinjaman dalam jangka masa terdekat, membayar semua komitmen kewangan anda awal adalah sikap yang baik. Ia akan membantu tingkatkan peluang anda apabila anda melakukan permohonan di bank.

Sikap disiplin anda dalam membayar balik ini juga akan menentukan bagaimana keadaan rekod kewangan anda nanti. Ini kerana jika anda sering lambat atau lebih teruk, tidak melakukan pembayaran untuk komitmen kewangan anda yang lain ini akan tertera di rekod kewangan anda. Pihak bank kemudian akan menolak permohonan anda kerana melihat corak pembayaran anda yang tidak baik. Jadi ingat, anda perlu berdisiplin jika ingin permohonan diluluskan!



Tips #3 Baca semua syarat

Sebagai peraturan umum, kebanyakan bank hanya akan meluluskan permohonan pinjaman anda jika ia tidak melebihi 30% daripada komitmen kewangan yang anda sedia ada. Bagi pinjaman peribadi, bank akan berikan 2 atau 3 kali ganda gaji anda. Untuk tidak membuang masa, kira berapa komitmen kewangan anda dan lihat terma dan syarat pinjaman bank tersebut sebelum anda memohon untuk pinjaman. Setengah individu lupa atau pandang remeh untuk lihat terma dan syarat. Pastikan anda periksa had minima gaji, umur dan juga had pinjaman yang akan diberikan oleh bank sebelum memulakan permohonan anda. Ini akan bantu anda pastikan anda layak atau tidak dan tidak membuang masa anda mohon hanya untuk permohonan ditolak kerana anda tidak layak dan anda sebenarnya boleh mengetui hal ini jika anda lihat terma dan syarat yang tertera.



Tips #4 Mula Rekod Kredit

Ada pihak bank yang enggan meluluskan permohonan pinjaman bagi individu yang tidak mempunyai rekod kredit. Ini bermaksud individu yang tidak mempunyai sebarang komitmen kewangan seperti pinjaman kereta, pinjaman perumahan atau kad kredit. Individu seperti ini tidak mempunyai sebarang rekod kredit, maka pihak bank tidak boleh melihat atau menggagak corak pembayaran mereka. Maka, sebelum anda memohon pinjaman anda disyorkan untuk memulakan rekod kredit kerana ia akan meningkatkan peluang permohonan pinjaman anda diluluskan.

Anda boleh mulakan rekod kredit dengan mendapatkan kad kredit asas dan gunakan untuk membayar pembelian harian anda. Anda kemudian boleh mengambil kesempatan daripada kad kredit itu untuk dapatkan rebat, cashback dan diskaun. Tetapi, ingat anda perlu melakukan pembayaran untuk kad kredit anda dengan disiplin, jangan bayar kad kredit anda lewat pula.

Akhir sekali, cuba anda letakan diri anda di tempat pihak bank. Melalui cara itu, anda boleh menilai diri anda melalui cara pihak bank akan menilai anda. Cara ini juga boleh bantu anda untuk mengorak langkah dengan lebih bijak sebelum anda memohon pinjaman dari pihak bank. Bank mempunyai proses serta system berlainan sewaktu memproses permohonan yang mereka terima. Tetapi, jika anda mengikuti tip yang telah diberikan diatas, anda boleh meningkatkan peluang permohonan pinjaman anda diluluskan.

Sumber artikel disini

Tiada ulasan:

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.