5 PERKARA YANG JANGAN KORANG BUAT PADA KEGAWATAN EKONOMI SEKARANG

Februari 02, 2017


Dalam menghadapi ekonomi gawat ini, banyak perkara yang perlu diambil kira. 

Kadang kala, dengan gaji yang sedia ada pun masih tidak mengcukupi. 

Ada 5 perkara yang sebolehnya korang kena elakkan supaya kehidupan korang tidak bermasalah.




Ekonomi sekarang tengah sakit. Sebelum ekonomi diri dan keluarga kita pun turut sakit, pastikan kita tak buat 5 perkara di bawah ni:

Perkara #1 JANGAN masuk skim cepat kaya
Masa gawat ni, skim cepat kaya tumbuh macam cendawan. Ada yang memang terang dan jelas skim, ada yang bertopengkan MLM dan ada yang bertopengkan pelaburan.

Pastikan kita berhati-hati sebelum buat keputusan untuk melabur dalam apa-apa, terutamanya pelaburan yang guarantee pulangan tetap yang tinggi tanpa sebarang risiko. Jangan sampai kita nak cepat kaya, jadi cepat miskin.


Perkara #2 JANGAN guna duit VSS atau KWSP untuk buat bisnes
Bisnes ni nampak senang tapi sebenarnya susah. Jangan ingat kita ada modal banyak lepas dapat VSS atau KWSP, kita boleh terus buka bisnes dan jadi kaya raya. Ye, memang ada yang kaya buka bisnes. Tapi untuk setiap 1 bisnes yang berjaya, mungkin ada 1000 lagi gagal yang kita tak pernah dengar cerita. Yelah, mana ada cerita bisnes gagal keluar kat surat khabar.

Pesan orang lama dalam bisnes, Puan Guru Ainon Mohd, mulakan berniaga dengan maksimum modal RM2k sahaja, jangan lebih daripada itu.

Duit VSS dan KWSP tu, simpan di tempat yang selamat untuk tampung perbelanjaan seharian kita.


Perkara #3 JANGAN jadi malas
Masa biasa pun tak boleh malas, lagi-lagilah masa kegawatan ekonomi.

Kalau kita malas kat tempat kerja, risiko kita lebih tinggi untuk kena buang. Berhentilah berborak di pantry atau tuang masa kerja kita.

Kalau kita malas membaca, kita rugi sebab tak tahu apa yang kita boleh buat untuk tambah pendapatan.

Kalau kita malas bertindak, jangan jealous bila orang lain yang cepat bertindak beli banyak rumah dan bina banyak harta berbanding kita.

Jangan harap nak kaya kalau malas.


Perkara #4 JANGAN pilih kerja
Ramai adik-adik yang konvo baru ni. Tak kira CGPA rendah atau tinggi, masa sekarang bukan masa boleh pilih-pilih kerja. Mana-mana kerja yang dapat, terima dulu. Awal-awal kerja ni bukan untuk cari duit banyak, tapi untuk cari pengalaman. Dah dapat pengalaman, baru senang nak cari kerja yang lebih baik atau nak demand gaji tinggi. Majikan zaman sekarang tak kisah result ko berapa, yang penting boleh buat kerja atau tak. Jangan jadi penganggur kehormat lama-lama sangat kat rumah tu.

Yang dah kerja pula, elakkan melompat kerja lain. Kalau company terpaksa buang pekerja, biasanya yang kena buang dulu adalah pekerja baru, sebab pampasan lagi murah.


Perkara #5 JANGAN bergantung pada satu sumber pendapatan sahaja
Yang ni khasnya kepada mereka yang bekerja dengan syarikat swasta. Memandangkan sekarang ni banyak syarikat tengah kurangkan kos (baca: buang pekerja), maka eloklah bersedia dengan cari pendapatan sampingan. Yang penting jangan sampai mengganggu waktu kerja kita, tak berkat nanti atau silap haribulan boleh kena buang kerja.

Antara benda yang boleh dibuat:

FREELANCE: Bagi yang ada skil tertentu seperti graphic designer, engineer, akauntan dsb, boleh cari peluang untuk buat freelance pada masa terluang. Boleh check website seperti www.fiverr.com. Kalau engineer, boleh cari consultancy firm yang nak pakai freelance consultant. Kalau akauntan, boleh tolong buat akaun untuk mana-mana syarikat kecil. Banyak je lubang nak buat freelance, cuma kena rajinlah cari.

BAWA UBER ATAU GRAB: Yang ni tengah famous sekarang. So kalau ada kereta dan masa free, bolehlah start terus. At least sambil kita drive pergi kerja, boleh cover duit minyak kita.

BUAT PART-TIME BISNES: Macam-macam bisnes ada sekarang. Banyak bisnes tak payah keluar modal sebenarnya. Paling senang, jadi dropship produk aku. Dengan Brace Beaute kornag boleh jana income sampai 4k sbulan tau. Tak pun jadi ejen takaful atau unit trust. Cuma kena tebalkan sikitlah muka. Tak payah kisah orang cakap apa, bukan diorang yang bagi ko makan.

MELABUR: Cari pelaburan yang betul, yang boleh bantu kita buat duit. Antaranya beli hartanah dan sewakan. Usaha cari hartanah yang boleh bagi positive cash flow. Memang susah, tapi ada. Kalau betul-betul nak, mesti boleh cari jalan.

Tu je yang saya nak kongsi.

Sumber artikel disini

Tiada ulasan:

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.