Cara Menumbuhkan Janggut Dengan Lebih Cepat Dan Tebal

Jun 28, 2018



Bagi sesetengah lelaki , janggut malambangkan semua sifat maskulin , kekuasaan , kepimpinan ataupun kebijaksanaan. Disebabkan itulah sehingga kini janggut menjadi trend fesyen yang diminati ramai. Malah, setiap lelaki secara rahsia mempunyai keinginan untuk menumbuhkan janggut apabila telah menginjak ke usia remaja. Akan tetapi , bukan semua lelaki yang mampu mendapatkan jambang secara cepat ataupun semulajadi kerana dipengaruhi oleh beberapa faktor antaranya adalah genetik, hormon, masalah kesihatan tertentu, pemakanan dan ubat-ubatan tertentu.

Walaupun anda tidak boleh melakukan apa-apa tentang genetik , ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk menumbuhkan janggut anda dengan lebih cepat dan tebal. Selain rambut di kepala anda memerlukan penjagaan yang betul, janggut juga memerlukan penjagaan yang betul. Akan tetapi, anda harus ingat bahawa untuk mendapatkan janggut yang diinginkan , ia memerlukan masa, dedikasi diri anda dan menahan keinginan diri anda daripada melakukan rutin bercukur.


1. Kurangkan Bercukur

Untuk mendapatkan janggut yang tebal, anda perlu mengelak daripada membentuk atau mencukur janggut di wajah anda dengan terlalu kerap.
Jika anda mahukan gaya stubble , ianya amat mudah. Caranya adalah anda tidak perlu bercukur selama beberapa hari dan anda memilikinya dengan cara yang paling mudah dan hanya memerlukan penjagaan asas sahaja untuk memastikan gaya itu kekal.

Namun, pertumbuhan janggut merupakan suatu komitmen bagi diri anda. Anda perlu membiarkan janggut anda tumbuh tanpa sebarang gangguan selama empat hingga enam minggu. Selepas enam minggu, anda boleh menggunting janggut anda untuk mengemaskannya apabila ianya telah matang dan anda boleh mula membentuk janggut dengan gaya yang diinginkan anda apabila ia telah berkembang sekurang-kurangnya 1 atau 1½ inci . Anda boleh melakukannya sendiri atau melakukannya dengan profesional dan sedikit nasihat agar potonglah sesekali untuk mengekalkannya dengan baik dan kemas.

2. Mencuci dan Merapikan Dengan Secara Teratur

Sama seperti rambut anda, janggut anda juga memerlukan penjagaan dan perhatian yang kerap.

Anda perlu membasuh janggut anda menggunakan pencuci muka “mild” bersama air suam dua kali sehari. Ini akan mempercepat pertumbuhan rambut.

Juga, gunakan syampu ringan di janggut anda dua atau tiga kali seminggu untuk memastikan rambut bersih dan bebas daripada makanan yang sesat dan zarah lain. Selepas mencuci, gunakan sedikit perapi untuk menjaga rambut yang kuat dan memberikan penampilan yang penuh dan tebal.

3. Urut Wajah Anda

Untuk merangsang pertumbuhan rambut di muka anda, mengurut secara teratur adalah suatu keharusan.
Mengurut wajah anda akan meningkatkan peredaran darah ke kawasan tersebut dan membantu nutrien mencapai folikel rambut sehingga rambut tumbuh lebih cepat dan lebih tebal. Ini akan memberikan rupa janggut yang lebih lengkap dan lebih maju.

Untuk menyediakan minyak urut, anda boleh menggabungkan 1 sudu makan minyak zaitun, minyak jojoba dan minyak badam manis dan tambah 5 hingga 7 titis minyak pati kayu putih. Atau, anda boleh menggunakan campuran 2 hingga 3 sudu minyak zaitun dan beberapa titis minyak kayu putih.

Caranya adalah :
Panaskan gabungan minyak dalam gelombang mikro selama beberapa saat.
Letakkan minyak yang telah hangat di telapak tangan anda.
Sapukan dengan teliti sepanjang janggut anda.
Urut perlahan-lahan dalam gerakan bulat selama 10 minit.
Bilas minyak menggunakan air suam
Lakukan dua kali sehari.

4. Bersenam

Berolahraga adalah satu lagi cara yang berkesan untuk mendapatkan janggut tebal dan penuh. Senaman membantu meningkatkan peredaran darah, yang bermaksud lebih banyak protein dan vitamin mencapai folikel rambut anda.
Senaman juga membantu anda menurunkan berat badan berlebihan, yang seterusnya meningkatkan testosteron. Latihan berat dan berorientasikan kekuatan, latihan jarak intensiti tinggi juga akan membantu meningkatkan paras testosteron anda.

Testosteron hormon lelaki mencetuskan folikel rambut muka untuk menumbuhkan janggut tebal dan penuh.
Tambahan pula, senaman membantu anda kekal sihat dan meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan.
Bertujuan untuk bersenam sekurang-kurangnya 5 hari seminggu untuk tempoh 30 minit hingga 2 jam sehari.

5. Menguruskan Tahap Tekanan Anda

Tekanan yang berlebihan boleh menjejaskan pertumbuhan rambut di wajah anda dan juga di kepala anda.

Apabila anda berada di bawah tekanan kronik, tahap hormon lelaki mengalami banyak masalah. Tekanan akan membawa kepada peningkatan dalam hormon stres kortisol dalam badan anda, yang boleh memberi impak negatif pada tahap testosteron anda.

Tambahan pula, tekanan menyekat saluran darah, menyebabkan nutrien yang lebih sedikit untuk mencapai akar rambut.
Oleh itu, untuk menikmati janggut pilihan anda, anda mesti menguruskan tahap tekanan anda. Cuba menguruskan tekanan dengan cara yang sihat melalui meditasi dan yoga untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.

6. Dapatkan Rehat dan Tidur yang Betul

Apabila badan anda tidak sihat, ia akan menjejaskan pertumbuhan rambut anda. Badan yang sihat memerlukan tidur yang tepat untuk berfungsi dan untuk mengekalkan tahap testosteron yang baik.

Satu kajian 2011 yang diterbitkan dalam Jurnal Persatuan Perubatan Amerika melaporkan bahawa jika anda tidur selama 5 jam atau kurang, tahap testosteron anda mengalami kekurangan sebanyak 15 peratus.

Oleh itu, cuba untuk mendapatkan kira-kira 7 hingga 8 jam tidur setiap hari untuk membantu badan anda menghidupkan kembali testosteron dan mempromosikan pertumbuhan rambut muka. Juga, bunyi tidur membantu mengekalkan tahap tekanan anda.


7. Menguruskan Diet Anda

Mengurus diet yan baik bagi badan adalah cara lain untuk memudahkan pertumbuhan janggut.
Untuk mengalakkan pertumbuhan janggut anda memerlukan protein , jadi anda mesti memasukkan makanan yang kaya engan protein dalam diet anda. Selain itu, protein juga dapat meningkatkan pengeluaran testosteron dan membuatkan janggut anda lebat dan tebal . Anda boleh mendapatkan protein yang baik dari ikan berminyak, daging lembu dan ayam tanpa lemak.

Di samping itu, anda mesti memasukkan vitamin dalam diet harian anda. Vitamin A, B, C dan E boleh mempercepatkan proses pertumbuhan rambut. Sayuran hijau daun (seperti bayam, kale dan brokoli) serta buah-buahan adalah sumber vitamin yang baik.

Anda juga harus berusaha meningkatkan pengambilan lemak tepu yang sihat, seperti kacang, ikan dan telur. Juga, pastikan untuk mendapatkan jumlah zink, magnesium dan vitamin yang diperlukan.
Pada masa yang sama, elakkan makanan ringan gula tinggi, kerana makanan tersebut tidak mempunyai kandungan nutrisi dan akan menyumbang kepada rambut yang lemah, rapuh.


8. Mengambil Suplemen Biotin

Biotin (vitamin B7) sangat penting untuk pertumbuhan rambut. Ia bukan sahaja memberi kesan kepada pertumbuhan rambut anda tetapi juga memberi kesan kepada kesihatan kulit dan kuku anda.

Anda boleh mencari biotin semula jadi dalam kacang dan kuning telur mentah, tetapi lebih baik untuk mengambil suplemen untuk mendapatkan manfaat pertumbuhan rambut maksimum.
Ambil 2.5 mg biotin setiap hari untuk membantu janggut anda berkembang lebih cepat. Perlu diingat bahawa anda hanya akan mendapat keputusan yang baik jika anda mengambilnya secara konsisten, dan ianya akan mengambil sedikit masa. Akan tetapi , sebaiknya anda mendapatkan rundingan dan pandangan doktor dahulu sebelum mengambil apa apa suplemen bagi diri anda.

9. Mengawal kegatalan disebabkan pertumbuhan janggut

Di samping penampilan yang tidak teratur, satu lagi masalah menjengkelkan yang mungkin anda hadapi ketika berusaha untuk menumbuhkan janggut adalah gatal wajah. Rambut yang baru tumbuh cenderung merengsakan kulit dan menyebabkan kegatalan berulang, terutamanya pada hari permulaan pertumbuhan janggut. Gatal janggut juga boleh menunjukkan bahawa kulit di bawah janggut anda kering.

Untuk melegakan gatal-gatal, pastikan kulit anda lembap dengan menggunakan sedikit minyak. Anda boleh menggunakan minyak kelapa untuk membantu melegakan kulit anda dan meringankan gatal-gatal. Untuk meningkatkan keberkesanannya, tambah beberapa titisan minyak lavender atau minyak pokok di dalam minyak asas dan kemudian memohon. Anda juga boleh menggunakan krim hydrocortisone untuk wajah anda.

Plus, keluarkan kulit anda seminggu sekali untuk membantu membuang sel-sel kulit mati, memecahkan liang-liang, dan merangsang pertumbuhan rambut. Untuk mengosongkan, basuhkan muka anda, mencuci berus sederhana di dalam pembersih lembut dan gosok lembut di bawah janggut anda untuk menghilangkan sel-sel kulit mati.
Juga, minum banyak air sepanjang hari untuk memastikan kulit anda terhidrasi dari dalam.
Tidak perlu dikatakan, menentang keinginan untuk menggaru janggut anda atau mencukurnya.

10. Berhenti Merokok

Menghisap rokok dengan kerap boleh menyebabkan pertumbuhan rambut dan janggut lebih perlahan.

Nikotin dalam rokok dapat membendung aliran darah, yang seterusnya mempengaruhi pertumbuhan rambut. Dengan merosakkan peredaran, merokok mengurangkan aliran darah kapilari ke akar rambut dan menghasilkan nutrien yang lebih sedikit yang mencapai folikel rambut.
Selain itu, rokok mengandungi beberapa bahan kimia berbahaya lain yang boleh menyebabkan tekanan oksidatif pada pertumbuhan rambut dan pigmentasi.

Tiada ulasan:

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.