Teruslah Berbuat Kebaikan

Mei 24, 2023

Kita boleh menjadi pelakon dengan watak baik dalam cerita beberapa orang, tetapi kita juga boleh menjadi pelakon dengan watak antagonis dalam cerita orang lain. Hakikatnya, tidak kira seberapa banyak kebaikan yang kita lakukan, tetap akan ada orang yang tidak menyukai kita. Dan sekalipun sekecil mana kesilapan yang kita buat, akan selalu ada yang bersedia untuk menyalahkan kita dan membimbing kita ke jalan kebenaran.


Oleh itu, marilah kita terus melakukan kebaikan sebanyak yang kita mampu. Kita tidak perlu mencari pengakuan dari orang lain. Yang benar-benar penting adalah mendapatkan keridhaan dari Tuhan.


Ketika kita melakukan kebaikan, kita mungkin dihormati oleh beberapa orang, tetapi tidak semua orang akan menghargai apa yang kita lakukan. Begitu juga, ketika kita membuat kesilapan, tidak semua orang akan menyediakan tangan untuk membantu kita memperbetulkannya.


Tetapi pada hakikatnya, kita tidak boleh mengubah sikap dan tindakan orang lain. Yang penting, kita terus berusaha melakukan kebaikan dengan tulus ikhlas, mengikut nilai-nilai yang baik, dan memperbaiki diri ketika melakukan kesalahan.


Dalam hidup ini, peranan kita adalah untuk menjadi manusia yang terbaik yang kita mampu. Kita tidak dapat mengendalikan bagaimana orang lain memandang kita atau berinteraksi dengan kita. Yang terpenting adalah menjalani hidup dengan integriti dan berpegang pada nilai-nilai kebenaran.


Jadi, teruslah melakukan kebaikan, walaupun ada orang yang tidak setuju atau menentang kita. Yang penting, kita berpegang kepada prinsip-prinsip yang benar dan berusaha mendapatkan keredhaan Tuhan.

1 ulasan:

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.