BAWANG PUTIH DAN MANFAATNYA KEPADA AYAM PELIHARAAN ANDA.

September 28, 2017



Bawang putih adalah salah satu rempah yang banyak terdapat di Malaysia, hampir semua orang menggunakan bawang putih untuk menjadi pelengkap rasa masakan. Tapi tahukah anda jika bawang putih itu banyak sekali manfaat nya untuk ayam peliharaan kita?

Kebiasaannya bawang putih ini bertindak sebagai antiseptik, jika ayam anda mengalami sakit @ luka di bahagian luaran. Boleh sapukan bawang putih yg telah di tumbuk di bahagian tersebut.


Bawang putih ni, sangat bagus utk di suap bersama kunyit kepada ayam yg sakit puru di dalam tengkok @ masalah dalaman. Sifat anti bakteria dan antiseptik yg ada pada bawang putih dapat mrawat msalah dalaman. Dalam pada masa yg sama sbgai anti kolestrol untuk mencegah ayam pancit ketika adu @ kejar betina.

Ia juga sangat baik untuk melancarkan peredaran darah dlm badan ayam. Nampak muka ayam pucat ja, ambik bawang putih, tumbuk dan bagi makan.

Yang pasti banyak khasiat lain bawang putih kepada ayam. Jika anda ada pengalaman menggunakan bawang putih sebagai bahan merawat ayam sakit, boleh kongsikan di ruangan komen tips yg anda guna.

Share jika info ini bermanfaat. Tq 😉

Tiada ulasan:

Terima Kasih :D

Dikuasakan oleh Blogger.